Onderzoek wijst uit: “Wet Werk en Zekerheid maakt ontslag zelfs lastiger”
DEN HAAG – De Wet werk en zekerheid (Wwz) maakt ontslag niet eenvoudiger. Het idee om de kloof tussen vaste medewerkers en flexwerkers te verkleinen is niet tot z’n recht geomen in het afgelopen jaar waarin de wet z’n werking had moeten doen. Een groep van ruim duizend bedrijfsjuristen, ondernemers, en arbeidsrechtadvocaten werden bevraagd in een onderzoek van de Erasmus Universiteit in opdracht van de Vereniging Arbeidsrecht Advocaten Nederland (VAAN) en de Vereniging voor Arbeidsrecht (VvA). Rechters wijzen inmiddels vaker ontslagverzoeken van bedrijven af. In Rotterdam gebeurde dat sinds de invoering van de wet op 1 juli 2015 zelfs vier keer zoveel.
Dat staat haaks op de bedoeling van de wet, die ontslag eenvoudiger, sneller en minder kostbaar voor werkgevers moet maken. Werkgevers moeten nu een steviger ontslagdossier opbouwen wil de rechter het goedkeuren. Werkgevers zijn daarom eerder geneigd om in een zaak te schikken, blijkt eveneens uit het onderzoek. Om deze reden geven bedrijven flexkrachten ook minder snel een contract.
Geen aanpassingen
Minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken), die in 2013 aan de wieg stond van de Wwz, laat in een reactie weten dat de uitkomst van het onderzoek geen reden is om iets aan de wet te veranderen.
“De wet werkt werkt zoals die is bedoeld. De willekeur dat de ene werknemer heel veel geld meekrijgt bij ontslag en de ander juist heel weinig moet eruit. Er moet netjes met de rechten van de werknemers worden omgegaan”, zegt Asscher.
Dat er minder ontslagzaken voor de rechter komen, vindt Asscher prima. “Werkgevers en werknemers komen er vaker samen uit. Naar de rechter gaan is geen doel op zich”, aldus de bewindsman.
Kritiek
Het is voor het eerst sinds de invoering van de Wwz dat er uitgebreid onderzoek is gedaan. De wet moet mensen sneller aan een vaste baan helpen en de flexcontracten terugdringen, maar al vrij snel kwamen er signalen vanuit de Tweede Kamer dat het tegenovergestelde gebeurde. D66 heeft inmiddels een debat aangevraagd met Asscher om de problemen te bespreken. De minister beloofde donderdag ook om in gesprek te gaan met de rechters over het afwijzen van ontslagaanvragen vanwege een lage transitievergoeding. ”Dat is niet de bedoeling”, aldus Asscher.
Ontslagvergoeding
In bijna driekwart van de schikkingszaken bij de rechter valt de uitkering hoger uit dan de transitievergoeding, de oude ontslagvergoeding, die werkgevers met de Wwz verplicht zijn te betalen. Werknemers hebben na twee jaar recht op de transitievergoeding, die wordt gebaseerd op het aantal dienstjaren en het salaris. De vergoeding is maximaal 76.000 euro of gelijk aan een jaarsalaris. Volgens het onderzoek werd er in de eerste elf maanden van de wet gemiddeld 19.000 euro aan transitievergoeding toegekend. Dat is wel een pluspunt van de Wwz te noemen, aangezien de oude kantonrechtersformule duurder was.
UWV
Daarmee is ontslag voor werkgevers niet per se goedkoper geworden. De gratis route via het UWV is namelijk verdwenen. Nu gaan ontslagzaken alleen via de uitkeringsinstantie bij langdurige arbeidsongeschiktheid en bij bedrijfseconomische redenen. Asscher benadrukt dat je in Nederland een goede reden moet hebben om iemand te ontslaan. “Werkgevers die iemand gratis wil ontslaan zonder opgave van een goede reden, moeten naar een ander land of een andere minister. Ik ben daar niet van.” Er waren ook rechters die ontslagverzoeken afwezen omdat zij de transitievergoeding te laag vonden. Dat past niet binnen het stelsel van de wet, aldus Asscher.
Meer zekerheid
De vakbonden weerspreken dat de Wwz niet werkt. De FNV, de grootste vakbond in Nederland, deed onderzoek naar 4.500 ontslagdossiers en de cao-afspraken van het afgelopen jaar. Daaruit concludeert FNV dat werknemers nu meer zekerheid hebben bij ontslag en er zouden meer vaste banen zijn bijgekomen. Volgens het CNV is er sprake van een kentering en is er in bepaalde sectoren sprake van een groeiende werkgelegenheid. De vakbond is bereid tot maatwerk als er problemen zijn bij de werkgevers. Voor de analyse werden dossiers gebruikt uit het laatste kwartaal van 2014 toen de wet nog niet was ingevoerd en het laatste kwartaal van 2015 na invoering van de Wwz. (BRON: NU.NL)
Werkgevers willen betere voorwaarden voor vast en flex
TILBURG – De Brabants Zeeuwse Werkgeversorganisatie pleit ervoor om de arbeidsmarkt flink om te vormen. Dat geeft voorzitter Peter Struik aan. De BZW wil voorkomen dat oudere werknemers en flexwerkers langs de zijlijn belanden. Daarmee gooit de werkgeversorganisatie een flinke steen in de vijver van de arbeidsmarkt. “Het collectieve stelsel waarbij alleen vaste werknemers rechten opbouwen voor ontslagvergoeding en scholing moet vervangen worden door een individueel mobiliteitsbudget voor alle werkenden. Dat budget moet al gedurende de carrière te gelde gemaakt kunnen worden. Zowel werknemers in vaste dienst als flexwerkers worden verplicht om meer te investeren in hun vakmanschap en inzetbaarheid.”, vertelt hij aan het FD. Het voorstel komt voort uit onvrede in de achterban over de ‘dichtgeslibde arbeidsmarkt’ en het rigide ontslagrecht, zegt Struik: oudere werknemers houden krampachtig vast aan hun functie uit angst om verworven rechten te verspelen, en gaan pas omscholen op het moment dat ze al boventallig zijn verklaard. “Overstappen tussen sectoren gebeurt te weinig: opleidings & ontwikkelingsfondsen financieren alleen scholing voor de eigen sector.”, aldus het Financieel Dagblad.
Wie is er aansprakelijk bij onderbetaald uitzendwerk?
DEN HAAG – Uitzendkrachten moeten sinds maart 2015 worden beloond volgens de cao van de inlener, op gebied van de normale arbeidsbeloning, toeslagen voor overwerk, onregelmatigheid en verschoven uren, ADV, de periodieken en kostenvergoedingen vrij van loonheffing. Voor de werknemer van een (onder)aannemer gelden de afspraken zoals in de desbetreffende cao is overeengekomen. Sinds januari 2016 is het tweede deel van de Wet aanpak schijnconstructies (WAS) in werking getreden. De veranderingen hebben vooral betrekking op de verloning. Met de nieuwe wet is het voor u als ondernemer van belang om te weten wanneer er sprake is van onderbetaling en wat u in zo’n geval kunt doen.
De belangrijkste veranderingen voor ondernemers op een rij:
- U betaalt het netto equivalent van het wettelijk minimumloon giraal uit.
- U doet geen netto-inhoudingen meer op het wettelijk minimumloon. Een uitzondering zijn voorschotten, mits u deze schriftelijk aanvraagt en giraal uitbetaalt.
- Kostenvergoedingen worden op de loonstrook gespecificeerd.
- U bent aansprakelijk als uitzendkrachten of werknemers van een aannemer die bij u werkzaam zijn, worden onderbetaald. Dit is opgenomen in de ketenaansprakelijkheid.
Waar houdt u als ondernemer rekening mee?
Het is van belang dat u onderbetaling en daarmee verwijtbaar handelen voorkomt door:
- U werkt met een gecertificeerd bedrijf. Het certificaat of keurmerk moet ook toetsen en waarborgen dat het uitzendbureau of de aannemer het personeel betaalt conform de cao. Diverse cao’s bieden hiervoor een controle-instantie.
- U doet zaken met een bedrijf dat is ingeschreven in het handelsregister in Nederland of buitenland.
- Bij twijfel over de geboden prijs moet de opdrachtgever nagaan of de uitzendkrachten / werknemers wel correct kunnen worden betaald.
- Als opdrachtgever kunt u zelf waarborgen inbouwen voor onderbetaling. Dit doet u door afspraken op te nemen in de contract- of uitvoeringsvoorwaarden.
- Zorg voor een verantwoordelijke opdrachtverlening, zodat een bonafide keten ontstaat en de arbeidsvoorwaarden worden nageleefd. Neem een voorwaarde op in de contract- of uitvoeringsvoorwaarden, waarbij ook verder in de keten de naleving van de arbeidsvoorwaarden wordt gewaarborgd.
- Neem in de contract- of uitvoeringsvoorwaarden een procedure op hoe te handelen bij eventuele misstanden.
- Leg in het contract vast dat het uitzendbureau of de aannemer moet meewerken aan periodieke controles, bijvoorbeeld via audits of een sectoraal cao-orgaan.
- Zorg dat u kunt aantonen dat u bij misstanden ook achteraf maatregelen hebt getroffen.
Aansprakelijkheid
Een werknemer kan bij onderbetaling zijn werkgever of de directe opdrachtgever aansprakelijk stellen. Slaagt deze vordering niet en is er sprake van ernstige onderbetaling? Dan kan de werknemer de hoofdopdrachtgever – via een gerechtelijke procedure – aansprakelijk stellen.
Nieuwe NBBU cao verkrijgbaar
MOERDIJK / AMERSFOORT – De aangepaste uitzendcao van NBBU is verkrijgbaar. Op de website van de branche-organisatie is de cao in diverse talen te downloaden. Ook via WerkgroepNL is de cao opvraagbaar, omdat WerkgroepNL lid is van de brancheorganisatie NBBU. Voor meer informatie mail je met Zrinka Falak of bel je +31 168 35 80 38. Hier download je alle documenten.
Grootste stijging aantal uitzenduren in vijf jaar
DEN HAAG / MOERDIJK – In het vierde kwartaal van 2015 steeg het aantal uitzenduren met 3,6% ten opzichte van het kwartaal ervoor. Dit is de sterkste stijging in vijf jaar, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Zowel de uren in de langlopende (+4,1%) als in de kortlopende contracten (+2,7%) stegen sterker dan in het voorgaande kwartaal. De ontwikkeling van de kortlopende uren loopt doorgaans voor op die van de rest van de arbeidsmarkt.
Ruim 9% stijging uitzenduren in heel 2015
Met het vierde kwartaal zijn ook de jaarcijfers bekend. Vergeleken met 2014 steeg zowel het totaal aantal uitzenduren als de omzet van de uitzendbranche aanzienlijk. Het totaal aantal uren steeg met 9,4 % en de omzet met 10,2%. In 2014 nam het aantal uren met 6,6% en de omzet met 5,5% toe.
Breed herstel arbeidsmarkt
Op 11 februari maakte CBS bekend dat het aantal banen in het vierde kwartaal van 2015 met 48.000 is toegenomen. Dit is de sterkste banengroei in ruim vier jaar tijd. Vooral in de uitzendbranche nam de werkgelegenheid sterk toe. Ook kwamen er 11.000 vacatures bij, zodat de stand eind december op 143.000 stond. De werkloosheid ten slotte is in het laatste kwartaal van 2015 met 5000 personen gedaald. (Bron: FD).